Flera lärare i hård kritik mot friskola Undervisar på John Bauer-gymnasiet: ”Det handlar bara om pengar”
Lärare som pressas att sätta glädjebetyg på eleverna.
Brist på läromedel och elever som inte får tillräckligt med stöd.
Flera lärare går nu ut och kritiserar John Bauer-gymnasiet i Sundsvall.
– Det handlar bara om pengar, säger matematikläraren Pär Lindberg.
Relaterat
Dagbladet har pratat med flera lärare som bekräftar bilden. Enligt Pär Lindberg, som jobbat på John Bauer-gymansiet i sju år, har situationen blivit värre de senaste åren.
– Jag är så förbannad, det här måste komma fram. Någon måste våga säga ifrån, säger han.
Han radar upp flera brister. Bland annat pressas lärarna att sätta bra betyg, trots att eleverna inte uppfyller målen.
Dåliga betyg
– Jag har fått kritik för att jag har för många IG i min klass. De vill bara att man ska höja betygen. Många lärare går med på det och det blir en betygsinflation. Vissa elever får bra betyg trots att de inte varit på lektionerna.
När lärarna sökte pengar till en fortbildning blev det nej – med motiveringen att de hade för många underkända elever.
– Man är tvungen att sätta för högt betyg, då tillhör man gänget, är följsam och behöver inte vara rädd för uppsägning. Den som sätter ett rättvist betyg anses vara obekväm, säger elläraren Leif Nejman, som självmant slutade på John Bauer i höstas.
Lärare mår dåligt
En tredje person som Dagbladet pratat med, som vill vara anonym, intygar att många lärare mår dåligt av arbetsmiljön.
– Man blir väldigt illa behandlad. De utnyttjar folk så mycket de kan, sedan kastas man på soptippen, säger läraren.
Skolledningen håller hårt i pengarna och sparar in på läromedel. Eleverna får dela på böcker och kan inte ta med sig matteböcker hem, menar Pär Lundberg. Så kallade Priv-elever, elever som inte klarat målen och är i behov av extra stöd, får inte tillräckligt med hjälp. Dessutom sparar man in på lektionstimmar. I Matematik B har man minskat antalet timmar med nästan hälften, trots att läroplanen kräver minst 50 timmar.
– Vi har många svaga elever som skulle behöva betydligt mer tid för att klara kursen. Det är jättemycket som går i strid med läroplanen, säger Pär Lindberg.
Söker nytt jobb
Ett annat problem är att eleverna spelar dataspel och surfar under lektionstid. Den internetpolicy som ledningen skapat är bara en pappersprodukt, menar han.
– Skolledningen är inte intresserad. Stoppas elever från att spela och hoppar av skolan, så tappar förstås John Bauer elevpengen, säger Pär Lindberg.
Han är just nu sjukskriven och kommer att söka nytt jobb.
– Jag har en heder och ser läraryrket som ett kall. Min uppgift är att förmedla kunskap och i vår skola ges inte de förutsättningarna. Jag vägrar gå emot Skolverket, säger han.
Skolinspektionen gjorde ett besök på skolan för några år sedan, där man också påtalade brister. Enligt Leif Nejman har ingenting hänt sedan dess. Han tycker att det är viktigt att bristerna kommer fram.
Pengar till Danmark
– Det här drabbar eleverna. Det finns inte läromedel, samtidigt som skolan tjänar miljoner som går rakt ner i fickorna på aktieägarna. Pengarna går till huvudkontoret i Jönköping och därefter till ett investmentbolag i Danmark, säger Leif Nejman.
– Jag har själv en son som snart ska välja till gymnasiet och jag förbjuder honom att söka John Bauer.





























Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 dec 2010 14:19 Pärs elev (Ej registrerad)
Jag måste starkt understryka att det med att Pär inte gav genomgånger osv är helt och hållet lögn. Var det någonting han hade så var det genomgångar. Pär är grym på matte!
Skrivet 16 dec 2010 15:03 besviken (Ej registrerad)
Har hört att skolan sparat in på ventilationen också. tydligen så dålig luft att folk sjukskrivits, illa.
Skrivet 16 dec 2010 15:05 Jens (Ej registrerad)
Menar folk att ni inte fattat detta från början??
ALLT som privatiseras går bara ut på att
tjäna pengar till den/de som styr bolaget.
Folk skulle behöva lära sig historia, så de
förstår varför saker en gång i tiden, med hjälp av blod, svett och tårar, ledde till att man bildade fackföreningar och förstatligade vissa saker som till.ex skolväsendet.
Men idag är det ju "inne" att vara moderat, kliva ur fackförbunden och armbåga sig fram till allt man vill ha. Människor, då menar jag framförallt ungdomar, har vuxit upp med föräldrar som lär dem att bara ta för sig och tänka på sig själva, då blir det så här.
SLUTA PRIVATISERA VIKTIGA SAMHÄLLSFUNKTIONER!
Skrivet 16 dec 2010 15:18 S (Ej registrerad)
John bauer förstörde 4 år av min utbildning... jag kommer inte ha någon utbildning nu och vill jag fortsätta plugga så jag får betygen jag behöver så får jag stå för det själv och ta pengarna ur egen ficka... ni har förstört mitt liv totalt... jag kommer inte kunna få något jobb för jag har ingen utbildning... tack så j***a mycket .............
Skrivet 16 dec 2010 15:47 Granskning krävs (Ej registrerad)
Förälder (Ej registrerad) skrev: Bedrövligt att man inte tänker på de elever som faktiskt trivs på denna skola, undrar varför du önskade undervisa på JB till att börja med Pär ?? Vad det gäller betygen så kan jag upplysa om att den skola där det existerar rättvisa betyg inte finns, det tror jag de allra flesta är väl medvetna om, jag tror även inte att det finns en skola som passar alla, du Pär passade tydligen inte där. Upplysningsvis tycker jag detta kan tolkas som ett hån till de elever som jobbar och sliter med sina ämnen på denna skola. // Förälder till elev på JB
Förstår att det som förälder känns svårt att se den obehagliga sanningen i vitögat. Jag vet att Pär är en mycket duktig lärare & han trodde väl precis som du gör att skolan var bra. Tyvärr kan ju uppvaknandet i verkligheten bli ett annat än det han trodde innan han sökte sej till JB. är då dessutom ansvarsfull så flyr man inte på en gång utan försöker väl att få skolan att förstå sin uppgift gentemot eleverna. jag tror också att det finns elever som trivs med att få spela spel hela dagarna. Det har de gjort i åratal på JB nu. De är faktiskt grymt skickliga på spel där slår de ut övriga elever från andra skolor men det var kanske inte det som va det viktigaste att lära sej. Nej, JB är endast en förvaringsplats, tyvärr. Samma sak med skolans prao. De elever som inte fixar & trixar själva de får praktik på dataspel.
Skrivet 16 dec 2010 16:06 Berra (Ej registrerad)
Det värsta är att dessa friskolor blir föredömen för de kommunala skolorna. Friskolorna drar ju ner på undervisningen kvalité genom att sänka alla ambitioner och gör skolan billigare. Kommunpolitikerna ser detta som en möjlig utväg för att räddda budgeten och hänger på i avvecklingen. Det är dags att stoppa utplundringen av det svenska skolsystemet om vi inte ska sluta på fattigstugan allihopa.
Skrivet 16 dec 2010 16:07 Kenth (Ej registrerad)
Min son gick på john bauer men pga av hans dåliga närvaro blev han avstängd men det som var konstigt var att han fortsatt fick studiebidrag så jag kontaktade CSN och fick till svar att enligt närvaro rapporteringen till dom från john bauer skolan i sundsvall så fanns han där fast han var hemma!!!!
Hur många fler finns det????
Då hans klass tog studenten i sommras blev han utskriven från skolan
Skrivet 16 dec 2010 16:35 Lyfter på hatten av respekt (Ej registrerad)
Civilkurage Pär. Bra och modigt gjort och du visar att du bryr dig om eleverna. Knappast den enda friskolan som har detta problem. Hur det ser ut med behörigheter kan man se via den efterföljande länken till skolverkets mätning. Gymnasietiden är jätteviktig och kan öppna och stänga dörrar för resten av livet. Ett gott tips är att inte chansa med valet. Hoppas Pär får ett jobb på en skola som uppskattar att man har seriösa lärare som tar betygsättningen på allvar. http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&geo=1&report=personal&verksform=21&P_VERKSAMHETSAR=2009&KOMMUNKOD=2281&P_SKOLID=
Skrivet 16 dec 2010 16:44 magnus s (Ej registrerad)
Det är ju precis så här moderaterna med magnus sjödin i spetsen vill göra med sundsvall.
Allt ska privatiserats vård.skola och omsorg
Skrivet 16 dec 2010 16:48 Föredetta elev (Ej registrerad)
Pärs elev skrev:"Jag måste starkt understryka att det med att Pär inte gav genomgånger osv är helt och hållet lögn. Var det någonting han hade så var det genomgångar. Pär är grym på matte!"
Jag håller helt och hället med dej, Pär är den första lärare som fått mej att förstå och intressera mig för matte. Tack för det! Kämpa på!
Skrivet 16 dec 2010 18:48 håller med Jens (Ej registrerad)
Jens, där fick du in allt. Din kommentar borde vara slutkommentar på denna fråga. Jag håller med dig helt och hållet. Jag ser gärna fram emot en granskning av andra privatskolor också. Jag förstår fortfarande inte varför gemene mans surt förvärvade skattepengar ska gå till privata vinster??? Kan inte fatta att det kan vara så, alltså!
Skrivet 16 dec 2010 20:26 Elev från skolan (Ej registrerad)
Det är hemskt att en lärare kan säga detta, eftersom att ingenting av det han säger är sant.
Skrivet 16 dec 2010 20:28 Freddy (Ej registrerad)
Det händer samma sak i Thoren business friskola.Att skära ner på lärarleda lektioner.Uppmuntra personal att hoppa över en del mål.Sparsamma laborationer, hitta material på nätet istället för kursböcker osv.
Skrivet 16 dec 2010 21:21 Besviken mamma (Ej registrerad)
Har väntat på att några ska våga väcka en debatt om friskolornas utbildningskvalitet. Min son lämnade JB för ett kommualt gymnasium, så jag kan hålla med om de förhållanden som Per beskriver.
Trenden nu är att behöriga lärare, som strävar efter att hålla en seriös nivå på sina kurser,flyr friskolorna. Arbetsförhållandena på JB är nog inte speciellt attraktiva för vare sig lärarna eller skolledarna - är det verkligen möjligt att JB haft 7 rektorer på 8 år? Undersök var lärare helst vill jobba och gör sedan ert gymnasieval!
Skrivet 16 dec 2010 21:50 jbelev (Ej registrerad)
okej, om jag ahr läst detta rätt så ska lärarna ha press på sig att sätta bättre betyg och timmarna i matte b har minskat? jag hade matte A förra året och då var vi bara tre av tjugofyra som fick godkänt i matte, hade även engelska A och där var det 17 som fick godkänt av 24, enligt mig låter det inte som att det var stor press på att sätta bättre betyg. om det hade varit så, skulle det inte vara fler som fick godkänt isf? har även matte B i år, tre timmar varje måndag i vad ca 20 veckor, blir inte det 60 timmar? så minskade timmar i matte håller jag inte med om.
Skrivet 16 dec 2010 22:30 Elev (Ej registrerad)
Pär, du borde skämmas över din upplägg! Du anklagar andra men ser inte sin del i den hela! Du är den absolut sämsta lärare som jag någonsin hade haft! Du sitter vid sin dator på lektionerna och inte hjälper oss, elever! Snälla alla, tror inte på en usel lärarens anklagelse! John Bauer är en bra skola!
Skrivet 17 dec 2010 00:03 Börje Falk, Torpshammar (Ej registrerad)
Jens (Ej registrerad) skrev: Menar folk att ni inte fattat detta från början??
ALLT som privatiseras går bara ut på att
tjäna pengar till den/de som styr bolaget.
Folk skulle behöva lära sig historia, så de
förstår varför saker en gång i tiden, med hjälp av blod, svett och tårar, ledde till att man bildade fackföreningar och förstatligade vissa saker som till.ex skolväsendet.
Men idag är det ju "inne" att vara moderat, kliva ur fackförbunden och armbåga sig fram till allt man vill ha. Människor, då menar jag framförallt ungdomar, har vuxit upp med föräldrar som lär dem att bara ta för sig och tänka på sig själva, då blir det så här.
SLUTA PRIVATISERA VIKTIGA SAMHÄLLSFUNKTIONER!
Jag brukar säga för mig själv, "ett folk som inte
kan sin historia, har ingen framtid".
Skrivet 17 dec 2010 04:13 Barry (Ej registrerad)
Varför väljer man inte en annan skola om den man går i är så dålig? Jag menar... om min Ford inte är bra så byter jag inte till en Ford igen.
Denna skola har dock högsta antal avhoppade elever av alla skolor i Sundsvall. Ett positivt tecken i alla fall.
Jag är dock för valfrihet och för friskolor.
Skrivet 17 dec 2010 05:43 kvasthilda (Ej registrerad)
Jahaja pengar....I fjol nån gång skrev jag en kommentar om friskolorna när dom var uppe på tapeten & då fick jag många sura kommntarer...
Hur blir det nu då när lärarna går & säjer hur det är????
Friskolereformen skulla aldrig ha tagits.
Kanske dags att lägga ner några friskolor & i stället lägga pengarna på den kommunala men då kanske inte överklassens ungar får tillräckligt svängrum....
Skulle tro att friskolorna sätter betygen så att "eleverna" kan gå vidare till högskolorna för att där fasta i brist på kunskaper...
Med moderat kommunledning lär väl den kommunala skolan inte få såå stort pengabidrag..Synd.
/kvasthilda
Skrivet 17 dec 2010 06:39 Lärare i Sundsvall (Ej registrerad)
JB har drevs innan av NOVUM som skott sig med miljonbelopp. Ansvarig i kommunen för kontroll av hur skolpengen används verkar dock inte intresserad av att kolla upp detta.De nya danska ägarna har inte gjort situationen bättre. Jag har mycket god insyn i skolorna i stan och kan intyga att problemen som nämns i artikeln existerar. Det beror sen på de olika lärarnas syn på skola och utbildning, ifall det som artikeln nämner ses som ett problem eller inte. Lärarna gör ett mycket bra jobb och ska ha beröm för att de lyckas få skolan att fungera och hålla god min utåt trots att de arbetar i motvind och är i kläm mellan elever och ledning. Utan denna dagliga uppoffring som bottnar i en slags yrkesstolhet och plikt, hade skolan inte fungerat. Det hela kan dock bli kontroproduktivt eftersom ledningen då inte blir varse om hur illa det egentligen är ställt - ifall de nu skulle bry sig.
Skrivet 17 dec 2010 09:41 Elev på JB (Ej registrerad)
Alltså hur kan han påstå sådanna saker?! När han själv på sina lektion inte ens försöker hjälpa när man ber om hjälp på hans lektioner? Jag hade pär i matte A och varje gång vi hade hans lektion så satt han vid datorn och spelade harpan, istället för att hjälpa dom som behövde hjälp så satt han och spelade spel.. och sen då att han skyller på oss elever att vi spelar på datorn ? det är helt fel! Vi hade aldrig datorerna på när vi hade matte , och dom som ville lyssna på musik i hörlurar blev hotade att få 2 timmars frånvaro.. så det mesta han säger är inte helt sant!
Skrivet 17 dec 2010 09:51 Skolvärlden (Ej registrerad)
Det finns alltid två sidor av ett mynt. Här framkommer både saker som bekräftar det matteläraren säger och även saker som motsäger hans åsikt. MEN...det är en viktig debatt som kommit igång och den är viktig för att:
1.skattepengar slösas på det här sättet över hela Sverige både inom utbildning och vård
2.barnen och ungdomarna är allas vår framtid;är de inte värd att bli behandlade korrekt och med så mycket resurser i form av personal och material som är möjligt? Problem som är små när barnen är små blir stora och dyra att åtgärda för samheället sedan.
3.lärarutbildningen är i vissa fall längre än en civilingenjörsutbildning men yrket är mer ansvarsfullt och mentalt krävande; ändå ligger lärare bland de som haft sämst löneutveckling under många deciennier - vad vill Sverige satsa på? Korrupta friskolor där lärare som fjäskar för rektor får lönelyft eller statligt kontrollerade skolor där lärare som är bra på att undervisa får lönelyft? PS. Det finns inga andra lärarjobb, tyvärr.DS.
Skrivet 17 dec 2010 16:19 Anonym. (Ej registrerad)
Hur går det nu med ditt jobbsökande? Sundsvall med omnejd lär ju ha flera skolor som gärna anställer en "kompetent" och "lojal" lärare som dig själv. Enligt elevernas egen utsago så ska du tydligen inte besitta den kompetens som krävs, så där har du inget stöd i din kritik. JB må vara en vinstdriven verksamhet (ondskan själv som ni vänsterflummare skull kalla det) av vilken lämpligheten att få driva lärande verksamhet i vissa fall kan ifrågasättas men det förändrar inte det faktum att de elever du haft under dig har kritiserat din kompetens och sätt att lära ut. Skärpning!
Skrivet 17 dec 2010 19:49 Nuvarande JB - elev (Ej registrerad)
Jag, och många andra elever och lärare tar avstånd från dessa anklagelser Pär kommer med. Var och en har sin egen sanning, och detta är INTE sanningen som jag, mina vänner och lärare upplever.
Jag hade Pär i Matte A och han är den uslaste lärare jag har träffat! Han hade inga genomgångar ALLS, och satt bara och spelade Harpan på sin dator. Ingen annan lärare har den attityden på skolan, utan alla är duktiga och kompetenta.
Och den nya matteläraren är ingen "obehörig nätvärksansvarig" utan en duktig kille som till viss del är IT-support på skolan, men har även EN kurs kvar på högskolan innan han blir mattelärare "på papperet".
Tror ingen skola vill anställa Pär efter detta eftersom han dels börjar gå mot pensionsåldern och dels har han visat att han inte är en lojal lärare till skolan.
Jag har aldrig ångrat att mitt val föll på JB. Kompetenta lärare och bra upplägg på undervisningen tycker jag, och många andra elever på skolan att det är.
Skrivet 17 dec 2010 22:34 Anonym (Ej registrerad)
http://www.svd.se/kulturnoje/serier/berglins_5017.svd?date=20101212
Mycket nöje.
Skrivet 18 dec 2010 17:05 JB-TV (Ej registrerad)
Detta kan du se via web-tv: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_sundsvall?title=kritiserade_skolan_-_hotas_av_uppsagning&videoid=1177289
http://svt.se/2.126123/mittnytt
Skrivet 18 dec 2010 18:09 Tankar (Ej registrerad)
Visst ska elever ta eget ansvar men självklart ska lärarna ska vara i klassrummet under lektionen! Jag är för friskolor men det hela har urartat utöver att vara något så enkelt som en vänster-höger-fråga.Att staten inte såg till att friskolor fick samma lagar och skydd som kommunala (meddelarfrihet, offentlighetsprincip,insyn i ekonomin,mm)diton är ofattbart.Som privat företag ges medborgarna ingen insyn i ekonomin trots att pengarna kommer från oss.Ibland ges extra skolpengar som ska användas till extra resurser för elever, praktik, mm, men de försvinner på vägen. Detta måste kommunen som faktiskt delar ut skolpengarna, ta tag i!
Att ledningen lyckas få välutbildade lärare att av oro för jobb och mindre lönepåslag, inte våga säga ifrån, är en tragisk iakttagelse, men kanske förståerlig.Underbart att Pär vågat,men ska resten åka snålskjuts på hans mod? Skolans uppdrag är att verka för demokrati och yttrandefrihet, vilket eleverna fostras i.Lever vi som vi lär? Jag är inte perfekt...
Skrivet 18 dec 2010 20:01 God Jul Kollegor! (Ej registrerad)
Lärarna och ledningen på skolan är bara människor. Det är trycket från ägarna som skapar en press som sedan sprids nedåt. Tänk om alla helt enkelt gick ihop och sa ifrån. ... Lojalitet mot arbetsgivaren ställs mot skolans uppdrag i stort och skapar målkonflikter. Personalen är i grunden bra men har hamnat i en svår sists.Att hänga ut enskilda lärare är fel och gränsar till förtal. Av det nära tusentalet lektioner som varje lärare håller under en elevs 3 år på skolan, kan man alltid hitta något tillfälle att klanka ned på. Skolan har många drivna och motiverade elever men även ett litet antal som bara latar sig och sedan klagar när de får IG...Annars är stämningen mellan elever och lärare mycket trivsam och familjär!
Skrivet 23 jan 2011 14:37 tanten (Ej registrerad)
Men jag vet inte om det är brist på ledarskap i skolan eller om det är Pär Lindberg som möjligtvis inte kan göra en djupare analys i varför det är viktigt för skolan att eleverna få minst godkänt i betyg.
Det är ett förhållningsätt. Om Pär anser sig tvingas sätta "snälla" betyg så måste han ju fundera kring varför det kommer sig att det så många som har underkänt i hans kurs och skola.
För mig så är det ett förhållningsätt och ett ansvar gentemot eleverna att förmå alla som går min kurs uppnår minst ett godkänt, annars har jag misslyckats med mitt uppdrag som lärare. Att som Pär tycka att många får "snälla" betyg likställer jag med att Pär inte tar sitt ansvar i sin kurs och som undervisande lärare.
Skolverkets chef har själv nyligen sagt att ALLA elever på gymnasiet ska uppnå minst ett Godkänt. Det hon menar är inte att lärarna ska sätta "snälla" betyg utan att lärarna bör slopa sitt likgiltiga förhållningsätt gentemot svaga elever och istället börja ta ansvar i frågan.
Skrivet 7 feb 2011 22:53 en HR elev (Ej registrerad)
Jag har gått på jb tog ett sabbat år och är nu tillbaka på jb. Kan säga att jag vill helt klart byta skola. men jag väljer att gå kvar annars kanske jag får börja om på ruta ett och det vill jag inte göra när jag är nästan klar. Men det är inte normalt att ändra kursschemat varje år.. nu har jag missat 2 kurser eftersom min klass hade det i 1an men det hade inte jag i 1an.. och jag hade ist en annan kurs som de nu läst i kapp. jag går varje dag 8.30 till 15.30 sitter varje rast och pluggar huvudet av mig men hur ska jag klara av att jobba in två extra kurser som jag missat pga de har ändrat om i schemat. Jag tycker att pär var en bra lärare. och det finns dem som är det men många är oseriösa. och tyvär så verka det bli dom som blir kvar på skolan. Jag hoppas det blir någon ändring i samband med att vi har en utredare på skolan nu. mvh