”Hon vägde bara 44 kilo och var så svag” Drogerna tog Saras liv • Familjen vill att samhället tar hårdare tag mot narkotika
I december förra året dog hon, 23 år gammal.
Hon hade kommit hem för att sluta med droger – men hennes kropp var för svag för att klara avtändningen.
Relaterat
– Man stångar sig blodig när man upptäcker att ens barn missbrukar. Man vill ju göra så mycket, men när barnet väl är myndigt får man ingen hjälp av myndigheterna, säger Jessica, Saras mamma.
Många skäms
Hon och Saras pappa, Sten, är två av många oroliga, sörjande föräldrar som kommer att tända marschaller på Stora torget i kväll. De är med i Föräldrar mot narkotika (FMN), som också varit deras enda sociala nätverk i kampen mot dotterns missbruk.
– Jag tror många föräldrar skäms. Sådana känslor har vi också haft, och frågat oss vad vi har gjort för fel. Men när Sara dog bestämde vi oss för att öppet skriva i dödsannonsen att gåvor kan lämnas till FMN, säger Jessica.
Gick till polisen
Sara var en idrottstjej och gick gymnasiet i Sundsvall, tills hasch och andra droger tog över hennes liv. När Jessica och hennes man hittade spår av narkotika i Saras lägenhet valde de att gå till polisen. Men utan resultat.
– Då ringde jag socialjouren, men de kunde bara konstaterade att Sara inte ville släppa in dem, säger Jessica.
Till sist ställde Jessica ultimatum.
– Jag skrev ett brev till Sara och talade om att hon var tvungen att välja, drogerna eller oss. Efter det ordnade det sig och var bra ganska länge. Hon tog sig ur det och hon fick ett jobb, vilket var jätteviktigt.
Men så, några veckor före jul i fjol, insåg Jessica att allt inte alls var bra: Dottern missbrukade igen – och nu var det heroin.
– Hon ville bli upptäckt, för hon hade lämnat grejerna här hemma. Vi pratade om det och hon kom tillbaka hit för att tända av. Jag var med henne hela tiden och hon var ren när hon dog, men kroppen var för svag. Hon dog av kvävning.
– Avtändningen är ofta farligare än själva missbruket, säger Sten.
Nu vill de att samhället ska ta hårdare tag mot narkotika och narkotikamissbrukare. De har fortfarande kontakt med vissa av Saras vänner och försöker stötta dem mot rehabiliteringsprogram och behandlingar. De har också lärt sig att det är lättare att gripa in med tvångsåtgärder innan den som missbrukar fyllt 18.
– Det finns droger överallt. För många är haschrökning som att röka cigaretter och på krogen florerar det hur mycket knark som helst. Och att Sundsvall är en liten stad gör att trycket är mycket hårdare. Alla känner alla och det är svårt för den som vill bryta sig ur, säger Sten.
Fotnot : Familjen vill vara anonym, därför är deras rätta namn ändrade till Sara, Jessica och Sten.






















Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 nov 2009 07:16 bitte (Ej registrerad)
Det är ju så tragiskt när en ung människa dör. Sådant berör. När man själv har barn så kan bara tänka sig vad dessa föräldrar har gått och går igenom. Ändå kan man nog inte riktigt förstå om man inte upplevt detta själv. Går det inte att få stopp på knarket? Hur många ska dö? Det är ju sånt slöseri med människoliv. Alla som framställer och säljer narkotika är faktiskt mördare! Det är modigt och bra att dessa föräldrar talar om detta som hänt! All heder!
Skrivet 2 nov 2009 12:36 En som vet (Ej registrerad)
Vill börja med att bleklaga sorgen. Förstår furstrationen om ens barn missbrukar. Jag är själv missbrukare men inte varit aktiv på många år. Visst kan man önska högre krav av soc m.m men tyvärr hjälper inte det el. Jag har vart omhändertagen enligt LVU i många år under min ungdom samt averkat många behhem det var nog räddningen för mej annars hade jag nog knarkat ihjäl mej då jag var alldeles för desktruktiv i missbruket. Men först nu när jag är vuxen börjar titta på saker som dom skulle ha gjort när jag var 12år och börja strula. T.e.x en ADHD utredning görs i vuxen ålder på många varför inte när man börjar stula det är då man kan ta hjälp när mna redan börjat med droger måste man få knarka"klart". Sen finns nu faktiskt Subutex/Metadon och dom är dunder mediciner för opiatmissbrukare. Räkna hur många opiat missbrukare som gått på NA(Anonyma Narkomaner) och som förblir drogfria. Jag känner tyvärr igen i längden. Utav dom som har Sub/Meta är det 8 av 10 som det går bra för. Tack
Skrivet 2 nov 2009 14:06 En som bryr sig! (Ej registrerad)
Först vill jag beklaga sorgen! Jag jobbar med människor som missbrukar, på ett behandlings hem. Jag håller med om mycket det du säger!! Men jag ser inte att man är drogfri när man tar Sub/Meta, att siffran 8 av 10 som klarar sig tycker jag värkar hög,, Kan säga som så att, dom som kommer till oss har alla Sub i sig, antingen sido intag för dom som går programmet, men största delen av alla patienter drogar på Sub. Ett stort problem är soc. som inte fångar upp patienterna när dom är drogfria efter en avgifts behandling, utan låter dom åka hem, istället för att sätta dom på behandling på en gång!,, , Där kan jag se att man tappar många, som återgår i sitt missbruk. Det berör verkligen när man ser t.ex. unga tjejer och killar som kommer till oss, och är totalt slut både pys/ fys., och efter 8 veckors avgiftning, har dom förvandlats till en människa med livslust... Nä det är soc. som måste ta tag i det,, Sen kan man inte hjälpa alla utan dom måste ha drogat färdigt första,
Skrivet 2 nov 2009 23:50 T77 (Ej registrerad)
"och på krogen florerar det hur mycket knark som helst."
Tillåt mig att skriva ?!
Narkotika hit & narkotika dit!
Förstår inte människor att alkoholen är och kommer alltid vara den största, farligaste & mest lättillgängligaste drogen utav dem alla.
Mina sympatier för offret, ingen ska behöva dö av droger. Vare sig det är heroin eller alkohol.
Skrivet 3 nov 2009 00:48 Inte med i Inbördesbeundrar klubben (Ej registrerad)
En som bryr sig! (Ej registrerad) skrev: Först vill jag beklaga sorgen! Jag jobbar med människor som missbrukar, på ett behandlings hem. Jag håller med om mycket det du säger!! Men jag ser inte att man är drogfri när man tar Sub/Meta, att siffran 8 av 10 som klarar sig tycker jag värkar hög,, Kan säga som så att, dom som kommer till oss har alla Sub i sig, antingen sido intag för dom som går programmet, men största delen av alla patienter drogar på Sub. Ett stort problem är soc. som inte fångar upp patienterna när dom är drogfria efter en avgifts behandling, utan låter dom åka hem, istället för att sätta dom på behandling på en gång!,, , Där kan jag se att man tappar många, som återgår i sitt missbruk. Det berör verkligen när man ser t.ex. unga tjejer och killar som kommer till oss, och är totalt slut både pys/ fys., och efter 8 veckors avgiftning, har dom förvandlats till en människa med livslust... Nä det är soc. som måste ta tag i det,, Sen kan man inte hjälpa alla utan dom måste ha drogat färdigt första,
Jag märker att du inte har tagit sub själv. Man blir inte drogad, det lagar septorier i hjärnan sen om man vill känna sej drogad är det mkt psyk. Men efter daglig användning känns inte nått alls. Det är en mirakel medicin. Jag var hopplös. Men sub har jag vart drogfri i 5År. För mej är det värt att ta ett piller varje dag för att få vara drogfri. Sen tycker jag att alla sätt som gör människor drogfri är välkomna ett sätt funka inte på alla. Men 12-Steg fungerar inte på opiatmissbrukare. Det är konstaterat. Soc ha jagat mej i hela mitt liv och kostat på mej åtskilliga miljoner. Men vad hjälper det när jag inet vill/eller kan vara drogfri p.g.a andra sjukdomar jag mår inte bra bara utav att sitt och prata i en ring och leva i en förljugen värld. Jag har provat allt i beh. Jag funka inte med 12steg. Men alla har sitt sätt och tur är det. Hur många vill ha Sub/Meta? Hur många vill var på ågården? Ågården där finns lediga platser? Men på sub/meta teamet finns inga. Thats IT! Undra varför?
Skrivet 3 nov 2009 20:06 Eva (Ej registrerad)
Jag är ingen förespråkare för 12-steg utan,, tycker som du att det som fungerar för var och en är det bästa,, men som du vet så är vi alla olika även i drogandet, Vilken tur att det fungerar för dej, all lycka till dej,, men jag anser fortfarande att detta är en drog,,, som det också klassas som, Och ja det är jätte många som drogar !!! på sub, effekt avtrubbad,,, jag vet att det har hjälpt jätte många, men det har också skälpt många ,, Men att 18 åringar ska gå på sub program låter inte bra i mina öron,, Men jag kan förstå att det kan vara till hjälp för gamla rävar, som har varit med i den här cirkusen många år! , Då kan det vara den bästa utvägen,, Sen angående Åsgården som har lediga platser, det tänker jag inte ge mig in på, men det beror troligtvis inte på sub /meta program ett. Soc. ja dom gör nog så gott dom kan ,men är väldigt dåligt informerad om just sjukdomen Beroende ,Lycka till och hoppass att alt forsätter att gå bra för dej!